Everything is possible with STEM
În perioada ianuaie- mai 2022, preșcolarii de la Colegiul Tehnologic „Spiru Haret” Piatra Neamț au participat la proiectul eTwinning EVERYTHING IS POSSIBLE WITH STEM / TOTUL E POSIBIL CU STEM alături de parteneri din Turcia, Lituania, Kurdistan.
Scopul acestui proiect a fost unul de actualitate, respectiv activitățile STEAM în educația timpurie- tehnică inovativă de abordare a predării-invățării- evaluării.
Educația STEAM combină patru științe și arta a căror inițiale îi compun denumirea.
S- Sience (Știință)-T- Tehnology (Tehnologie)-E- Engineering (Inginerie)-A- Arts (Artă)-M- Mathematics (Matematică). Educația STEM se referă la predarea celor patru științe cu o abordare comună, introduce domeniul umanist, și anume artele, pentru o îmbunătățire și optimizare a procesului de învățare. Pentru mult timp cele patru științe (STEM) au fost preluate și predate copiilor ca elemente separate. Apoi a apărut acest tip de educație ce le-a împletit adăugând arta.
Artele sunt o piesă ce poate interconecta cele patru științe și permite integrarea mai multor tipuri de persoane în întreaga linie de învățare. Artele au următoarea taxonomie:
– arte vizuale cu referință la pictură, desen, sculptură, arte media, fotografie;
– arte vizuale-arta spectacolului ce se referă la dans, teatru, muzică, activități de îndemânare și estetică;
– științe umaniste și arte liberale.
Iată cum putem aborda educația STEM:
◦ educație STEAM transdisciplinară, care implică fuziunea totală a disciplinelor;
◦ educație STEAM interdisciplinară, în care o tema reprezintă punctul comun dintre discipline, însă se respectă abordarea specifică fiecărei discipline;
◦ educație STEAM multidisciplinară, care presupune o colaborare între mai multe discipline, însă acestea nu fuzionează;
Începănd din luna februarie 2022 am organizat activități STEM, fiecare activitate având câte o tematică stabilită:
14- 21 februarie: Fenomene meteo
1- 7 martie: Specii de animale protejate/ în pericol de dispariție
4- 11 aprilie: Trezirea naturii la viață
18- 25 aprilie: Ciclul de viață al unei plante
Proiectul s- a finalizat în cea de a doua săptămână din luna mai.
Toate activitățile propuse au stârnit curiozități, au fost abordate în manieră holistică, integrată, copiii au participat cu mult entuziasm, au învățat prin experiență, au dobândit cunoștințe teoretice noi, dar au avut parte și de multe experimente practice. Preșcolarii și-au dezvoltat abilitățile de lucru în echipă, gândirea, imaginația, spiritual de observație, și-au îmbogățit vocabularul, au căpătat deprinderi practice.
„Copiii noștri vin în această lume ca niște mici oameni de știință. Vor să înțeleagă cum funcționează lucrurile. Alătură-te experimentării lor dacă poți. Reîncadrează ceea ce arată ca un comportament negativ într-o mentalitate de cercetare. Configuează situații în care pot turna lichide, răsuci / arunca lucruri, sau gusta. Oprește-te să miroși păpădia, uită-te la nori și la stele. Niciodată să nu-ți fie frică să spui „Nu știu de ce – dar hai să aflăm împreună!”” – Mellissa, dr. Cercetător STEM